کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

مرثیه ای برای ریشه

يكشنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۰ ق.ظ

وقتی دست رنج پدرم،بهمراه اجاره نامه تایپی 99 ساله میهمانسرای کاشان به دست ماموران وقت شهرداری به بیرون ریخته می شد،شهردار وقت و معاون وقت و بازپرس وقت در باغی که پدرم برایشان اجاره نموده بود در زیر سایه درختان باغ قمصر مشغول خوش گذرانی بودند.

همان هنگام نیز،درختان کهنسال بی گناه کاج خیابان صبا (خرداد کنونی)نیز به دست با کفایت ماموران وقت شهرداری ازریشه کنده می شد.

پدرم وقتی از دست زمانه به زمین می خورد یاد سهراب می افتاد که که سخن از گیاه و گل می گفت و همزمان به درختان اعدام شده نگاه می کرد.

چه خوب شد که نبود ببیند درختان کهنسال بی گناه میهمانسرای کاشان نیز چندی پس از فوتش؛با خشم و کینه،از ریشه بیرون کشیده می شود همان جائی که او با تلاش بی وقفه اش از مخروبه ای به هتلی با آبرو به مردم کاشان تقدیم کرده بود.او این درد را تا ابد برای ما گذاشت که بمانیم و ببنیم شهرداری با درختان این شهر چه می کند.

همچنان است نابودی تدریجی درختان سرو کهنسال و باستانی باغ شاه ( باغ فین ).

که مسئولین !!! بسیار آموخته اند از خراب نکردن و اما محافطت نکردن تا رسیدن به تخریب نهائی را.

مگر بیشتر مسئولین!!! شهر و شهرداری که هرشب سر در فضای مجازی دارند ، از نابودی محیط زیست نمی شنوند،نمی بینند؟!

آیا و شاید همان ها؛ مانند بسیارانی بی تفاوت دیگر،فقط به پخش لطیفه های مسخره کاشانی وقت خود را به بیهودگی می گذرانند؟!

چند سال پیش از کوچه ای می گذشتم و عکس هائی از درختانی گرفتم  که کم کم و به تدریج توسط ساکنین یک به یک کشته می شدند و به شیوه ای دلخراش روی جسد درختان آتش می ریختند. چون ساکنین نتوانسته بودند درختان را از ریشه درآوردند.

 

امروز پس از چندی از همان کوچه  گذر کردم و دیدم تمامی درختان کهنسال و سالم آن کوچه که  به آن کوچه باغ نیز می گفتند،از ریشه و بن کنده شده بود و آسفالتی سرد بر جسد درختان پوشیده شده بود!

موضوع تاسف بار این بود که مهدکودک در سمت غرب (عکس شماره 2 ) قرار دارد و در حالت فعلی (امروز) درختی در جلوی آن قرار دارد و هنوز اعدام نشده است .

با یکی از مسئولین ! شهرداری تماس گرفتم . جویای علت این فاجعه شدم و با افتخارپاسخ دادند که مهد کودک این کوچه و ساکنین کوچه طی یک نامه از ما،قطع درختان !!! و آسفالت را خواستار بوده اند.

از سوی دیگر گفته می شود یکی از مسئولین شهرداری در این کوچه سکنی دارد چون در امتداد همین کوچه نیز تنها کوچه ای در کاشان قرار دارد که پیاده روسازی زیبائی صورت گرفته است...

حالیه نمی دانم از سردی و بی تدبیری و نامدیری مسئولین شهرداری گله کنم یا از بی فرهنگی و نادانی و ناآگاهی مسئولین !!! مهدکودکی که کودکان خود را به آن می سپاریم تا به آن ها فرهنگ و محیط زیست و شعور یاد دهند؟!

یادش به خیر کتاب هائی بود و می خواندیم. شعرهائی بود برای درختکاری و حفاظت می کردیم از حیوانات .

مگر برای نسل ما آموزگارانی برای  پاسداشت و تکریم اخلاق نیامد؟

آیا این آموزه ها بی اثر بوده است ؟

                                                                                                                      امیر 


نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی