کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

کاشان جزو لیگ رسمی شهرهای تاریخی جهان شد

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۳۳ ب.ظ

شهردار کاشان خبرداد:

شهردار کاشان گفت: با توجه به قدمت تاریخی کاشان، این شهر در لیگ شهرهای تاریخی جهان پذیرش و موفق به دریافت گواهی رسمی عضویت این لیگ شد.

به گزارش مهر، سید محمد ناظم رضوی پیش از ظهر پنجشنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کاشان با این ظرفیت و ویژگی های ممتاز مکانی مناسب برای سرمایه‌گذاری است.

وی، کاشان را یکی از شهرهایی که در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی خود به ویژه خانه‌های تاریخی اقدامات خوب و مثمر ثمری انجام داده است عنوان کرد و گفت: کاشان یکی از شهرهای تاریخی و کهن جهان با تمدن هفت هزار ساله سیلک است که بر این اساس از یکسال پیش درخواست خود را به همراه مستندات تاریخی و فرهنگی کاشان جهت عضویت به دبیرخانه این مجمع ارسال کرد.

شهردار کاشان افزود: پس از پیگیری های مستمر، با توجه به قدمت تاریخی کاشان در نهایت این شهر در لیگ شهرهای تاریخی جهان پذیرش و موفق به دریافت گواهی رسمی عضویت این لیگ شد.

وی به عضویت شهرهای اصفهان، شیراز و یزد را در این لیگ اشاره کرد و گفت: عضویت شهر تاریخی کاشان در این اتحادیه سرآغازی برای معرفی آن به عنوان یک شهر تاریخی جهانی است که اثرات آن در مباحث گردشگری، توریستی و دیپلماسی شهری در آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

ناظم‌رضوی گفت: برگزاری نشست‌ها، گفتگوهای دوجانبه با برخی شهرها در حاشیه این اجلاس با توجه به مناسبات و اجرای برنامه‌های مشترک و رایزنی‌هایی برای مباحث خواهرخواندگی از دیگر برنامه‌های حضور وی در اجلاس بود.

وی با اشاره به ۱۰۶ عضو لیگ شهرهای تاریخی با ۱۵ سال سابقه به‌عنوان یکی از مهمترین لیگ شهرهای جهان گفت: شهر های آتن، بارسلون، وین، پاریس، بوستون، مونترال، هانوی، مکزیکوسیتی، قونیه و استانبول اعضایاین لیگ هستند.

شهردار کاشان اعلام کرد: ۲۶ شهر از آسیا، دو شهر از آفریقا، ۴۸ شهر از اروپا، ۲۰ شهر از شمال آفریقا، خاورمیانه، آسیای غربی و مرکزی، سه شهر از آمریکای شمالی و سه شهر از شهرهای اقیانوس آرام عضو این لیگ هستند.

به‌ گزارش خبرنگار ایلنا در کاشان، سید محمد ناظم رضوی، در خصوص دستاورد و گزارش شرکت وی در پانزدهمین اجلاس دو سالانه لیگ شهرهای تاریخی جهان در شهر بادایشل اتریش با تاکید بر ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های تاریخی و گردشگری شهر کاشان گفت: کاشان با این ظرفیت و ویژگی های ممتاز مکانی مناسب برای سرمایه گذاری است.

وی، کاشان را یکی از شهرهایی که در زمینه حفظ و مرمت بناهای تاریخی خود به ویژه خانه‌های تاریخی اقدامات خوب و مثمر ثمری انجام داده است دانست و گفت: کاشان یکی شهرهای تاریخی و کهن جهان با تمدن هفت هزار ساله سیلک است که بر این اساس از یکسال پیش درخواست خود را به همراه مستندات تاریخی و فرهنگی کاشان جهت عضویت به دبیرخانه این مجمع ارسال کرد.

به‌ گفته‌ وی، پس از پیگیری های مستمر، با توجه به قدمت تاریخی کاشان در نهایت این شهر در لیگ شهرهای تاریخی جهان پذیرش و موفق به دریافت گواهی رسمی عضویت این لیگ شد.

عضو لیگ شهرهای تاریخ جهان، عضویت شهرهای اصفهان، شیراز و یزد را در این لیگ خاطرنشان‌کرد و گفت: عضویت شهر تاریخی کاشان در این اتحادیه سرآغازی برای معرفی آن به عنوان یک شهر تاریخی جهانی است که اثرات آن در مباحث گردشگری، توریستی و دیپلماسی شهری در آینده بیش از پیش مشخص خواهد شد.

ناظم‌رضوی، حضور شهردار شیراز را در پانزدهمین اجلاس دوسالانه لیگ شهرهای تاریخی جهان در شهر بادایشل اتریش یادآورشد و گفت: برگزاری نشست‌ها، گفتگوهای دوجانبه با برخی شهرها در حاشیه این اجلاس با توجه به مناسبات و اجرای برنامه‌های مشترک و رایزنی‌هایی برای مباحث خواهرخواندگی از دیگر برنامه‌های حضور وی در اجلاس بود.

وی،در ادامه با اشاره به 106 عضو لیگ شهرهای تاریخی با 15 سال سابقه به‌عنوان یکی از مهمترین لیگ شهرهای جهان گفت:شهر های آتن، بارسلون، وین، پاریس، بوستون، مونترال، هانوی، مکزیکوسیتی، قونیه و استانبول اعضایاین لیگ هستند.

به‌ گفته‌ وی، 26 شهر از آسیا، 2 شهر از آفریقا، 48 شهر از اروپا، 20 شهر از شمال آفریقا، خاورمیانه، آسیای غربی و مرکزی، 3 شهر از آمریکای شمالی و 3 شهر از شهرهای اقیانوس آرام عضو این لیگ هستند.

 

شهردار کاشان در پایان با اشاره به برگزاری پانزدهمین اجلاس دوسالانه لیگ شهرهای تاریخی جهان با حضور شهرداران و اعضای انجمن های شهر، مقامات یونسکو و مسئولان فرهنگی و تاریخی از سراسر جهان در شهر بادایشل اتریش از ششم تا 10 ژوئن(17 تا 21 خرداد) گفت: در این اجلاس آخرین دستاوردها و برنامه‌های اعضا در حوزه شهرهای تاریخی هوشمند و پویا بحث و تبادل نظر شد که شهردار کیوتو و دبیر اتحادیه شهرهای تاریخی جهان در آیین افتتاحیه این اجلاس ضمن خوش آمد گویی به اعضا بر افزایش پتانسیل دیپلماسی شهری و همکاری‌های شهری تاکید کرد و وجه مشترک تمام شهرهای عضو را اصالت و قدمت آنها دانست.

شایان ذکر است :سید محمد ناظم رضوی،شهردار کاشان، حسین حیدریان، رییس شورای اسلامی شهر کاشان، علیرضاپورعسگری، عضوشورای اسلامی شهر کاشان و عباس زراعت،رئیس دانشگاه کاشان، شهردار برای شرکت در پانزدهمین اجلاس دوسالانه لیگ شهرهای تاریخی جهان در شهر بادایشل اتریش همراهی کردند.

800خانه تاریخی، بهانه‌ای برای انتخاب دبیرخانه یک اجلاس

وجود ۸۰۰ خانه تاریخی ارزشمند در کاشان و ضرورت مرمت و احیای این خانه‌ها، بهانه‌ای برای ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی «خانه» در شهر کاشان شد، ضرورتی که به جز اهداف مشخص و معین خود، می‌تواند اهدافی دیگر را نیز در دستور کار قرار دهد.

به گزارش ایسنا، هر چند به گفته‌ی سید محمد ناظم رضوی، شهردار کاشان؛ به دلیل وجود ۸۰۰ خانه تاریخی ارزشمند در این شهر و به‌راه افتادن جریانی برای مرمت و احیاء این خانه‌ها،  کاشان به‌عنوان دبیرخانه دائمی اجلاس جهانی «خانه» انتخاب شد، تا شهرداران شهرهای مختلف کشورهای اسلامی با حضور در این جلسه به اهداف مورد نظر خود در برگزاری این اجلاس و همچنین توسعه‌ی مفهوم «خانه» برسند.

 

اما از سوی دیگر قطعا وجود چنین ظرفیتی در یک شهر تاریخی می‌تواند آموزش‌های زیادی را درباره چگونگی حفاظت از بناهای تاریخی برای مسئولان شهری داشته باشد.

درصد زیادی از بافت‌های تاریخی در شهرهای مختلف کشور، در مواجه با طرح‌های عمرانی، توسعه و نوسازی در حال تخریب‌اند یا تهدید به تخریب می‌شوند. تهران، قم، شیراز، مشهد، یزد و کرمان از نام‌آشناترین بافت‌های تاریخی هستند که در کنار عامل شمول زمان بودن، اجرائی شدن این نوع طرح‌ها نیز آن‌ها را در معرض خطرهای زیادی قرار داده است.

معرفی میراث‌فرهنگی و ایجاد فرهنگ‌سازی مناسب برای برخورد با این بناهای تاریخی و ارزشمند آن هم برای مسئولان شهری شهرهای مختلف، ارائه راهکارهای مناسب برای حفاظت از بناها و حتی نوع برخورد با آن‌ها در مواجهه با بحران‌های مختلف را می‌توان در چنین فرصتی که یک پتانسیل بالقوه محسوب می‌شود، مناسب ارزیابی کرد.

اجرائی کردن چنین مواردی در این اجلاس در صورت اختصاص زمانی مناسب به این اتفاق از سوی دست‌ اندرکاران، نیاز به هزینه کردن بودجه‌ای کلان ندارد، بلکه بیشتر به طرح و برنامه‌ریزی نیازمند است.

براساس گزارش‌های منتشر شده‌ی اولیه درباره‌ی این اجلاس؛ این رویداد قرار است با همکاری نهادهای دولتی، شهرداری شهرهای تاریخی کشور، دانشگاه‌های معتبر حوزه معماری و شهرسازی و سازمان‌های مردم‌نهاد و فعالان بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران، وزارت کشور، سازمان میراث فرهنگی و استانداری اصفهان همکاری کنند.


نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی