کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

عطر خوش گلاب،شفا‌بخش روح و روان

پنجشنبه, ۲۷ خرداد ۱۳۹۵، ۰۴:۵۴ ب.ظ

 گل محمدی به دلیل رایحه خوش آن قرن‌ها پیش از کشورهای دیگر در ایران مورد توجه بوده است و ایرانی‌ها باغ‌های خود را با کاشت آن مزین می‌کردند. برخی از صاحبنظران قدمت کاشت این گل در ایران را مربوط به 7 هزار سال پیش می‌دانند و طبق مستندات هزار سال است که گلابگیری در ایران انجام می‌شود. تاریخ تقطیر و گلابگیری به عنوان تکنیکی که هنوز کارآمدترین روش عصاره‌گیری است، به آیین باستانی «عید گلابی» بازمی‌گردد که امروزه در کاشان به «لتان» معروف است. باستان شناسان معتقدند در گذشته بیش از 200 روش گلابگیری در ایران متداول بوده است. 



گل قانون ابن سینا

یکی از مستندات تاریخی در زمینه تاریخ گلابگیری در کشور ما کتاب قانون ابن سیناست که در آن به استفاده از گلاب در درمان امراض تأکید شده است و این نشان‌دهنده آن است که ایرانی‌ها علاوه بر بهره‌مندی از بوی خوش آن به خواص درمانی گل محمدی نیز توجه داشته‌اند. 
از جمله خواص دارویی این گل که امروزه به اثبات رسیده است غم‌زدایی و آرام بخش بودن آن است و از این جهت در درمان افسردگی کاربرد دارد. از این رو در گذشته در مراسم عزاداری استفاده می‌کرده‌اند تا به وسیله آن خاطر بازماندگان را تا حدودی تسلی بخشند. 

گل و گلابش، هردو شفابخش است


مهران بهرامی از متخصصان طب سنتی در مورد خواص درمانی گل محمدی می‌گوید: در طب سنتی گلاب به عنوان گرمی شناخته می‌شد که PH خون را به سمت قلیایی می‌برد. در گذشته گلاب در طب سنتی مصارف درمانی بسیاری داشته است. به عنوان مثال دندان درد را با چکاندن چند قطره گلاب روی دندان پوسیده تسکین می‌بخشیدند. طبع این گیاه گرم بوده و به خاطر خاصیت شادی‌آور بودن در زنجیره غذایی مردم قرار داشته است. عطر گلاب نیز خواص درمانی زیادی دارد و برای رفع اضطراب، بی‌خوابی، افسردگی و همچنین برای مبتلایان به وسواس به صورت استشمام تجویز می‌شود. 

وی در مورد تفاوت مصرف تازه این گل با عرق آن می‌گوید: مسلماً مصرف تازه هر گیاهی خواص بیشتری دارد که در مورد گل محمدی می‌توان به ملین بودن آن اشاره کرد. 

عطر شادابی


مریم قادری از دیگر پزشکان طب سنتی در مورد تأثیر گلاب بر پوست می‌گوید: این گیاه در شادابی، پاکسازی و رفع تیرگی پوست مؤثر است. 

وی می‌افزاید:گلاب همچنین تسکین‌دهنده سردردهای سرد است یعنی سردرد‌هایی که به صورت درد در یک طرف سر یا در پشت سر است. همچنین سردردهایی که ناشی از آلودگی هوا و سر و صداست با ترکیبی از آب، آبلیمو، عسل و گلاب قابل درمان است. 



این پزشک با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین کاربردهای گلاب، برای مواظبت از پوست است و گلاب برای انواع پوست‌ها به خصوص پوست‌های خشک و حساس مناسب است، اظهار می‌دارد:یکی از موارد استفاده گلاب برای پاک کردن پوست است و می‌توان به جای محصولات شیمیایی پاک‌کننده، از آن استفاده کرد. استفاده دیگر آن برای طراوت و تازگی پوست است؛ بدین گونه که پس از هر بار استحمام که منافذ پوست بازتر هستند، گلاب را می‌توانید به پوست صورت بمالید. 

قادری با اشاره به اینکه اسانس موجود درگلاب به سرعت جذب پوست می‌شود، می‌گوید: با توجه به اثرات گلاب در افزایش جریان خون، باعث شادابی پوست می‌شود و البته استفاده مداوم از این روش می‌تواند این اثرات مطلوب را ایجاد کند. گلاب به دلیل داشتن خاصیت ضد‌عفونی‌کننده و هیدراته (آبدار) کردن برای پوست سر و مو مفید است. گلاب حتی برای رفع جوش‌های بدن نیز مؤثر است. برای این کار مقداری گلاب را با جوش شیرین مخلوط کنید تا خمیر نرمی به دست‌ آید. سپس این خمیر را مدت یک ساعت یا تمام شب (موقع خواب) روی جوش‌های خود قرار دهید. 

صفراوی‌ها نخورند

دکتر قادری با توجه به طبع گرم گل محمدی اظهار می‌دارد: گلاب برای افرادی که طبع گرم دارند، مخصوصاً کسانی که صفراوی هستند توصیه نمی‌شود ولی مصرف آن برای افراد بلغمی و سودایی مفید است و بسته به طبعشان از نصف استکان تا یک لیوان در روز تجویز می‌شود.
همچنین برای بیماران قلبی شربت گلاب و زعفران توصیه می‌شود زیرا هر دو این گیاهان آرامش بخش هستند. 

این متخصص در پاسخ به این پرسش که آیا آیین گل غلطان که در بعضی از استان‌ها برگزار می‌شود، از نظر طبی پشتوانه‌ای دارد یا خیر، گفت: تحقیقات نشان داده این کار احتمال ابتلا به آلرژی را در نوزادان پایین می‌آورد. 


قادری با اشاره به خواص بیشمار گل محمدی و گلاب در درمان بسیاری از بیماری‌ها تأکید می‌کند:«گلاب برای بیماری‌های گوارشی مانند نفخ، دل به هم خوردگی و اسهال مزمن مفید است البته در رفع دردهای روماتیسمی نیز مؤثر است. بُخور گلاب برای درمان گلودرد و بیماری‌های تنفسی بسیار مفید است و قلب و معده را تقویت و اضطراب را از دل دور می‌کند. براى معالجه اشخاص گرمازده، بهترین راه خورانیدن گلاب همراه با مقداری یخ است، به قدرى که تولید قى نموده و صفرا را خارج نماید.

گلاب بهترین نوشیدنی برای کسانی است که دچار خونریزی سینه و گلو هستند. گلاب ناراحتی سینه را از بین می‌برد و از ابتلا به بیهوشی جلوگیری می‌کند. نوشیدن گلاب خنک، گرمی درون را از بین مى‌برد و بدن را تقویت مى‌کند. البته بوییدن آن هم براى تقویت قلب و رفع بیهوشى و تقویت حواس باطنى مفید است. نوشیدن و بوییدن «گلاب» سردرد را برطرف می‌کند، مخصوصاً سردردى که در اثر استنشاق هواى آلوده یا شنیدن سر و صدا باشد.» 

در حال حاضر گل محمدی در 14 استان ایران از جمله کرمان، کاشان، آذربایجان شرقی، فارس و... کشت می‌شود و بزرگ‌ترین دشت گل محمدی جهان در روستای لایزنگان از توابع داراب با مساحت حدود 5هزار هکتار قرار دارد. 

ناگفته نماند در جلسه‌ای که در سال 1374 با حضور ریاست انجمن باغبانی ایران و شماری از استادان دانشگاه‌های ایران برگزار شد، گل سرخ محمدی به عنوان «گل ملی» کشورمان برگزیده شده است. 

نویسنده : مهدیه محمودی 

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی