کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

اراضی اقبالیه کاشان فاقد لایه باستان شناسی است

دوشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۵، ۱۰:۱۴ ق.ظ

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان گفت: در گمانه زنی اراضی اقبالیه این شهرستان مشخص شد که این محوطه فاقد لایه باستان شناسی است.

به گزارش ایرنا محسن جاوری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهارکرد: زمین های موسوم به اراضی اقبالیه به وسعت 40 هکتار واقع در بلوار قطب راوندی و در پشت بیمارستان شهید بهشتی و دانشگاه آزاد اسلامی کاشان قرار گرفته است.
وی افزود: وجود قطعات سفال در محوطه این اراضی که برای مصرف صنعتی تفکیک شده است، حساسیت ها را برانگیخت و با مجوز از پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مدت یک ماه این محوطه گمانه زنی و کاووش شد.
سرپرست تیم بررسی گفت: هفت ترانشه در نقاط مختلف محوطه مورد نظر انتخاب و اقدام به انجام گمانه زنی و گمانه ها تا سطح خاک بکر ادامه یافت و در این گمانه زنی ها مشخص شد محوطه فاقد هرگونه نهشت یا لایه باستان شناسی است.
جاوری افزود: با توجه به پراکندگی سفالینه ها از دوره های مختلف عصر آهن تا دوره اسلامی در این محوطه و وجود محوطه های مشابه در حوزه فرهنگی کاشان، حضور پراکنده سفالینه ها در این محوطه می تواند نتیجه رسوب گذاری ناشی از سیل باشد.
شهرستان کاشان بیش از یکهزار و 600 اثر تاریخی دارد که از این تعداد 318 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی