کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

جشنواره گلابگیری کاشان با حضور ۸۰ کشور دنیا

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۸:۵۰ ق.ظ

کاشان مدتهاست که به یکی از مراکز گردشگری مهم در ایران تبدیل شده است. نه فقط به این خاطر که یکی از قدیمی ترین آثار تمدن ایران را در دل تپه های سیلک می بینید؛ نه فقط به خاطر باغ و حمام فین، و نه فقط به خاطر خانه های قدیمی و زیبا با معماری های چشم نواز. بهار کاشان چنان با بوی گل و گلاب عجین شده که سخت بتوان زمانی بهتر را برای سفر به این شهر زیبا پیشنهاد داد


روزها کاشان در تب و تاب مراسم بی نظیر گلابگیری است. این جشنواره از ۱۵ اردیبهشت تا ۲۵ اردیبهشت ماه ادامه دارد و علاوه بر آئین گلابگیری می توانید در روز 18 اردیبهشت شاهد مراسم عطر افشانی امامزاده سلطان علی محمد در کاشان هم باشید.
[راهنمای کامل بازدید از باغ و حمام فین ]
[راهنمای کامل بازدید از خانه ی عباسیان ]
[راهنمای کامل بازدید از تپه سیلک ]
[راهنمای کامل بازدید از خانه ی طباطبایی ها]
[راهنمای کامل بازدید از شهر زیرزمینی نوش آباد]
[راهنمای کامل بازدید از خانه ی عامری ها]
[راهنمای کامل بازدید از خانه ی بروجردی ها]
cafeegardesh_golab__1_
در این روزها گردشگران از سراسر ایران و کشورهای خارجی به کاشان می آیند تا از سیزدهمین جشنواره ی گلابگیری در نیاسر کاشان بازدید به کنند. در این جشنواره از گلابگیرهای نمونه که گلاب و عرقیات با کیفیت بالا تولید می‌کنند تقدیر می‌شود. خبرنگاران و مسئولین هم در این مراسم حضور دارند و گل کاران نمونه معرفی می‌شوند.
در این جشنواره که بر اساس یک سنت قدیمی برگزار می‌شود از میهمانان و گردشگران خارجی و ایرانی پذیرایی خواهد شد. 
خصوصیات جشنواره گلابگیری
این جشنواره و تاریخچه آن به زمانی برمی گردد که ۱۴۵ سال پیش پدر بزرگان ما نشای گل محمدی را وارد منطقه ی کاشان کردند. آن زمان این آئین شور و حال خاصی نداشت اما از ۱۵ سال قبل تا کنون این جشنواره با استقبال گردشگران خارجی و ایرانی و شور و حال خاصی برگزار می‌شود که مسافران زیادی را از نقاط مختلف به کاشان می کشاند. باغ‌های گل، فروشگاه عرقیات و کارگاه تولید گلاب در این ایام پذیرای میهمانان این شهر زیبا هستند.
امروزه گلابگیری صنعتی هم در کاشان انجام می‌شود اما گلابگیری با روش سنتی در دیگ های مسی همراه با آئین‌های خاص هم زیباتر و جذاب تر است و هم کیفیت بهتری دارد.
cafeegardesh_golab__2_
مراسم سنتی ساز و دهل در گلابگیری کاشان
در سال‌های دور کاشانی ها بر اساس رسوم خاصی که داشتند گل های باغ را جمع آوری می‌کردند و با الاغ و ساز و دهل به کارگاه گلابگیری می‌آوردند. اما هم اکنون طبق آئین‌های قبلی با شتر کل گل‌های نیاسر جمع آوری می‌شود و طبق رسم ۱۴۰ سال گذشته گلاب گرفته می‌شود.
cafeegardesh_golab__3_
cafeegardesh_golab__4_
ویرایش: کافه گردش (حمیدرضا قادری)   

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی