کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

برگزاری مراسم گل غلتان نوزادان کاشان بهمراه تصاویر

پنجشنبه, ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۰۸ ق.ظ

شهردار کاشان گفت: 

با برگزاری نخستین جشنواره ملی گل غلتان، 

همزمان با عید مبعث آئین مطهر کردن نوزادان کاشانی با گل محمدی برگزار می‌شود.


 نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است


سیدمحمد ناظم رضوی صبح سه شنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره ملی گل غلتان در کاشان، اظهار داشت: این جشنواره ملی همزمان با روز مبعث پیامبر صاحبِ نام گل‌های سرخ محمدی حضرت رسول اکرم (ص) صبح پنج‌شنبه ۱۶ اردیبهشت ماه با حضور خانواده‌های کاشانی و گردشگران داخلی و خارجی برگزار می‌شود.

وی از برگزاری نخستین جشنواره ملی گل غلتان در قالب آیین مطهر کردن نوزادان با گل محمدی در خانه تاریخی آل یاسین (خانه ملل) این شهرستان خبر داد و اعلام کرد: آیین بومی و سنتی گل‌غلتان ریشه در باورهای قدیمی مردمان این دیار دارد و چند سالی است به شکل جشنواره‌های مختلف برگزار می‌شود.

ناظم رضوی افزود: نخستین مراسم گل غلتان به همت مرکز ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری کاشان برای نخستین بار به صورت یک جشنواره ملی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای نمایش، موسیقی سنتی، سخنرانی کارشناس در مورد خواص آیین گل غلتان و برگزاری آیین غلتان با حضور نوزادان حاضر در مراسم از جمله برنامه‌های متنوع این جشنواره است.

شهردار کاشان اظهارداشت: از آنجا که اردیبهشت و کاشان قرین و همزاد یکدیگر هستند اجرای آیین گل غلتان در این ماه بهشتی همزمان با فصل گلچینی و آیین گلابگیری در مبعث پیامبر اخلاق و مهرورزی، رسول مهربانی‌ها، حضرت محمد مصطفی (ص) علیه جلوه‌ای بی‌نظیر و فرح‌بخش و شاداب در معرفی کاشان و ظرفیت‌های گردشگری طبیعی و تاریخی آن به مسافران بهار و میهمانان خارجی است.

ناظم‌رضوی، دفع آفات و امراض، حساسیت‌های پوستی و فصلی را از خواص آیین گل‌غلتان دانست و گفت: گلبرگ‌های گل محمدی و عطر گلاب ناب منطقه فرهنگی کاشان بزرگ روح‌نواز و آرام‌بخش است

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است

نظرات  (۱)

گل‌غلطان آری، اسراف هرگز

شهرداری کاشان امسال برای نخستین‌بار در موسم گل محمدی، گلچینی و گلاب‌گیری، طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که بنا دارد آیین مطهرنمودن نوزادان با گل محمدی یا جشنواره گل غلتان را برگزار کند.

در این آیین ده‌ها نوزاد را در میان پارچه‌ای مملو از گل‌برگ‌های گل محمدی می‌نهند، دو نفر از منسوبان نوزاد چهار گوشه پارچه را می‌گیرند و با کشیدن گوشه‌های پارچه به صورت ضربدری، نوزاد داخل پارچه را با نوا و صلوات در میان گل‌برگ‌های گل محمدی می‌غلطانند.

فرآورده‌های دارویی گل محمدی برای درمان ناراحتی‌ها و التهابات پوستی نظیر جوش، زخم و همچنین رفع سردرد، چشم درد، گوش درد و… نافع است و بر همین اساس برخی اعتقاد دارند که گل‌غلتان، اثر دفع آفات و امراض و حساسیت‌ها و آلرژی‌های فصلی برای نوزادان دارد.

برای برگزاری آیین گل‌غلتان ده‌ها کیلوگرم گل محمدی چیده و گل‌برگ‌های آن جدا می‌شود و پس از اجرای آیین گل‌غلتان در صورت داشتن کیفیت، برای امور تزئینی خشک می‌شود.

تا پیش از این تولیدکنندگان گلاب، مقادیری از گل‌های محمدی را صرفاً برای تزئین و جلب نظر مشتری در حوضچه‌های کارگاه گلاب‌گیری خود‌‌ رها می‌کردند و اکنون نیز شهرداری کاشان با همین هدف (جلب گردشگر)، جشنواره گل‌غلتان را برگزار می‌کند. در این جشنواره ده‌ها کیلوگرم گل محمدی صرف گل‌غلتاندن نوزادان می‌شود.

این‌که شهرداری کاشان و برگزارکنندگان این جشنواره با این ابتکار در این ایام، درصدد جذب گردشگر بیشتر و برگزاری برنامه‌های مفرح و سالم برای طبیعت‌گردان کاشان هستند تردیدی نیست و به‌جاست از زحمات و تلاش‌های این عزیزان تشکر و سپاس‌گزاری کنیم، اما نگارنده این وجیزه توصیه می‌کند این برنامه در همین حد بماند و مبادا سال‌های بعد شاهد این باشیم که هر کارگاه سنتی گلاب‌گیری یا هر یک از اماکن تاریخی کاشان بخواهند آیین گل‌غلتان را به‌طور جداگانه اجرا کنند؛ چرا که با وجود نام‌دار‌بودن کاشان در تولید و پرورش گل محمدی، این شهرستان بعد از استان‌های فارس و کرمان مقام سوم تولید گل محمدی را در کشور دارد.

بنابراین باید قدر این موهبت الهی را دانست و از حیف‌شدن گلی که با زحمت فراوان گل‌کاران به‌دست می‌آید و در مدت کوتاهی برداشت می‌شود جلوگیری کرد، این گل معطر باید به نحو احسن فرآوری و به‌دست مصرف‌کننده برسد.

آن‌چه که در این سال‌ها از دید مسئولان جهاد کشاورزی کاشان به‌طور خاص و متولیان برگزاری جشن‌های گل و گلاب مغفول مانده، برندسازی تولیدات بر‌تر و نمونه گل و گلاب در منطقه است.

آیت‌الله نمازی نماینده محترم ولی فقیه در کاشان در سال‌های اخیر به ویژه امسال در دیدار مسئولان شهرستان، بر بهره‌وری اقتصادی برنامه‌های مربوط به موسم گل محمدی تاکید کرده‌اند ولی مسئولان محترم کاشان، قمصر، برزک، نیاسر، جوشقان قالی و کامو صرفا جنگ‌های شبانه به‌همین مناسبت را تنها راه بازاریابی و جذب گردشگر برگزیده‌اند.

اما صراحتا باید گفت در سال‌های اخیر برخی سودجویان با سوء‌استفاده از ناآگاهی گردشگران در تشخیص گلاب خوب، در مسیر اصالت‌زدایی و خدشه‌دار کردن اعتبار گلاب قدم برداشته‌اند و دستگاه‌های مسئول هدایتی و نظارتی نیز به این معضل توجه ندارند.

برگزاری محدود و متمرکز جشنواره گل‌غلتان یکی از راه‌های جذب و ماندگارکردن گردشگر در کاشان است، اما مسئولان محترم به موازات برگزاری برنامه‌های مفرح و نشاط‌آور برای گردش‌گران، برای رقابت‌آفرینی تولیدکنندگان گل و گلاب نیز باید طرح و برنامه داشته باشند و این حاصل نمی‌شود جز با برگزاری برنامه‌ای سالیانه که در آن گلاب، گل‌کار، گلاب‌گیر، بسته‌بند، فروشنده و صادرکننده نمونه گل و گلاب معرفی شوند تا انگیزه برای برندسازی و رقابت‌آفرینی در این عرصه فراهم شود.

در اهمیت تولید گلاب و پرهیز از حیف‌شدن و هدر‌رفت گل‌های محمدی، همین بس که قیمت هر لیتر گلاب ممتاز در کاشان، بیست برابر یک لیتر نفت خام صادراتی ایران است، پس در حفظ و غنیمت شمردن گل محمدی، این هدیه عزیز الهی در منطقه بکوشیم.
منبع: هفته‌نامه سراج

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی