کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

پرونده تخریب تدریجی باغ فین کاشان

سه شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۵، ۰۳:۳۲ ب.ظ

باغ شرافتیان در حریم باغ فین توسط شهرداری تخریب شد
لودرهای شهرداری زمانی به خود باغ فین خواهند رسید
باغی در حریم باغ فین معروف به «باغ شرافتیان» که قسمتی از حوزه میراثی باغ فین محسوب می‌شود و باید همچون باغ فین مورد توجه و محافظت قرار بگیرد، در بی‌توجهی به معیارهای حفظ میراث فرهنگی تخریب می‌شود و هیچ‌کس پاسخ‌گو نیست.
کاشان نیوز: باغ شرافتیانkashannews (12)ششم اسفند ماه ۹۴ در بحبوحه‌ی انتخابات مجالس خبرگان و شورای اسلامی خبر تخریب باغ «شرافتیان» به کاشان نیوز رسید که بلافاصله خبر آن با تیتر «تعرض چندباره شهرداری به حریم باغ فین» منشر شد.
میراث فرهنگی دهه هفتاد این باغ آن را به تملک خود درآورده و بعداً با ساختن منبعی درون آن، قرار بود محل ذخیره آب زمستان و استفاده آب ذخیره‌شده آن در کم‌آبی تابستان باشد. کاشان نیوز هم طی دو خبر با عناوین”ساختن مخزن ذخیره آب در مجاورت باغ تاریخی فین کاشان” و “فاز۲ ساخت مخزن ذخیره آب در باغ تاریخی فین کاشان به اتمام رسید” به این موضوع پرداخته بود.
حالا این باغ نیمه‌جان و  بلاتکلیف بین کارشناسان اداره‌ی میراث و شهرداری کاشان و ناظران تهران مانده است و بیم جدی آن می‌رود که دست‌اندازی‌های یک نهاد با همراهی و سکوت اداره‌ای، به حریم باغ تاریخی فین کاشان، برای استانداردهای ثبت جهانی و ارزش‌های باستانی این باغ مخاطره‌آمیز باشد.
مشاهدات میدانی این‌روزهای خبرنگار کاشان نیوز از باغ شرافتیان بعد از تخریب و محیط پیرامون آن، و پرس‌و‌جویی میدانی که از اهالی آن محله صورت گرفته، حکایت از آن دارد که شهرداری کاشان  اجازه هیچ ساخت و ساز جدیدی را به ساکنین آن‌جا نمی‌دهد و هرکس قصد این کار را داشته باشد، بلوک سیمانی شهرداری راه خانه‌ی او را می‌بندد کما اینکه مدتی است این اقدام انجام شده است. البته این در حالی است که ساختمانی بزرگ، پشت باغ شرافتیان و دقیقا بین آزادراه امیرکبیر و باغ تاریخی فین بدون کمترین ممانعت شهرداری کار ساخت‌و ساز تا مرحله برافراشتن ستون‌های بلند‌مرتبه و آهن‌کشی شده است که واکنش کاشان نیوز با عنوان «تجاوز به حریم قانونی و منظری باغ فین» باعث توقف ساخت‌وساز شد و شهرداری کاشان در جوابیه‌ای با عنوان «ساخت و ساز در حریم باغ فین متوقف شد» مراتب توقف عملیات را رسما اعلام کرد.
پس از پیمایش‌ها و گزارش‌های میدانی از وضعیت موجود این باغ، از شهرداری کاشان پرسیدیم: «چرا باغ شرافتیان تخریب شد؟»
شهرداری به‌جای پاسخ شفاف ما را به خبری که در این‌باره تنظیم و روی سایت شهرداری منتشر شده بود، ارجاع داد. این خبر با عنوان “طراحی و فضاسازی اطراف باغ فین کاشان سرعت می‌یابد” در کاشان نیوز منتشر شد. در خبر نه‌تنها خراب کردن باغ شرافتیان، بلکه به ادامه این روند هم اشاره مستقیم شده بود.
در ادامه موضوع با رئیس اداره میراث فرهنگی کاشان مطرح و پرسش در این مورد با وی در میان گذاشته شد. محسن جاوری در پاسخ گفت: «من با تلفن همراه هیچ وقت بیش از یک الی دو دقیقه حرف نمی‌زنم، شما با دفتر زنگ بزنید وقت بگیرید تا در این مورد صحبت کنیم.»
یک کارشناس میراث فرهنگی که نخواست نامش فاش شود، در این مورد به کاشان نیوز گفت: «باغ فین اگر به ثبت جهانی رسیده است، فقط خود چهار دیواری باغ نیست، باغ فین با تمام کوچه‌باغ‌های اطرافش به ثبت رسیده است و حرائم آن باید مثل خود باغ حفظ شود و یونسکو هم باغ فین را با کارکرد مجموعه اطرافش قبول دارد.»
پاسخ تماس کاشان نیوز با سازمان میراث فرهنگی مرکز و بخش‌های مربوط هم نهایتا ارتباط با ناظر بناهای استان اصفهان در آن سازمان بود. عکس‌ها و خبرهای مربوطه به این گزارش برای ناظر فرستاده شده ولی بعد از چند روز هنوز جوابی دریافت نکرده‌ایم.
امیدواریم روزی برسد که وقتی با مدیران تماس گرفته می‌شود، و بابت کاری که انجام داده‌اند یا قرار است انجام بدهند چنانچه سوالی پرسیده می‌شود به‌جای حواله‌دادن‌های زنجیره‌ای، صراحتا جواب بدهند و از قبول مسؤلیت کاری که کرده‌اند و به درستی آن ایمان دارند، هراس نداشته باشند و اگر به درستی کار انجام شده ایمان ندارند، دست‌کم با شهامت به خطای خود اعتراف و این امکان را به وجود بیاورند که جلو ضرر را پیش از آنکه کار از کار بگذرد بشود گرفت.
ای‌کاش کسانی که می‌خواهند باغ فین را تبدیل به نگینی درخشان کنند، حریم و حجاب این نگین هم به اندازه حریم و حجاب مسافرهای ایام عید آن برایشان اهمیت داشت.»
بعد از انتشار این گزارش، هر جوابیه‌ای در دفاع از عملکرد یا پذیرش خطا از سمت هر سازمان و اداره‌ای ارسال گردد کاشان نیوز با توجه به رسالتی که دارد، بلادرنگ منتشر خواهد کرد، و قضاوت را به عهده‌ی مخاطبین و آیندگان می‌گذارد.باغ شرافتیانkashannews (1)باغ شرافتیانkashannews (2)باغ شرافتیانkashannews (4)باغ شرافتیانkashannews (5)باغ شرافتیانkashannews (6)
باغ شرافتیانkashannews (7)باغ شرافتیانkashannews (8)باغ شرافتیانkashannews (9)باغ شرافتیانkashannews (10)باغ شرافتیانkashannews (11)
باغ شرافتیانkashannews (12)باغ شرافتیانkashannews (13)باغ شرافتیانkashannews (14)تعرض چندباره شهرداری به حریم باغ فین؛این بار با هجوم لودرها
با توجه به اینکه باغ تاریخی فین در ردیف باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شده است باید حساسیت و دقت بیشتری در خصوص حفظ حرایم قانونی این باغ صورت بگیرد. آنچه از شواهد امر برمی‌آید این است که زور و قدرت شهرداری در تجاوز و فروش پروانه و مجوز در حریم باغ تاریخی فین و بیشتر از اداره میراث فرهنگی کاشان است لذا به دوستان میراثی توصیه می‌شود اگر توان و عرضه حفظ این اثر ارزشمند را ندارند تا به تبانی با متخلفین متهم نشده‌اند نظر خود را صریح و قاطع بیان کنند و از طرفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور آقای مسعود سلطانی فر درخواست می‌شود تا دیر نشده با تشکیل یک گروه نظارتی ویژه اوضاع نابسامان حریم این باغ تاریخی ارزشمند و جهانی را زیر نظر داشته باشند و از تعرض و تجاوز هرروزی به حریم آن به‌صورت قاطع جلوگیری کنند.باغ-فینکاشان نیوز: لودرهای شهرداری دقایقی پیش به دیوار و محوطه یک باغ تاریخی در حریم باغ تاریخی فین کاشان هجوم بردند و آن را تخریب کردند.
بر اساس اطلاعات به‌دست‌آمده باغ شرافتیان برابر توافقی که میراث فرهنگی با مالکین باغ داشته و با توجه به مبالغی که پرداخت شده و هزینه های زیرساختی که در این باغ انجام شده با ایجاد مخزن ذخیره آب و تأسیسات گلخانه به‌عنوان پشتیبان فضای سبز و کمبود آب در فصول خشک‌سالی برای حفظ باغ فین در نظر گرفته‌شده است.
در حالی شهرداری بدون هماهنگی و اجازه میراث فرهنگی به این اقدام دست‌زده که هرگونه ساخت‌وساز و تغییر در حریم باغ تاریخی فین ممنوع است مگر اینکه با مجوز رسمی اداره میراث فرهنگی باشد.
گزارش‌های متعددی مبنی بر بیش از ۳۰ مورد تخلف شهرداری در حریم باغ تاریخی فین برای کاشان نیوز ارسال‌شده که متعاقباً منتشر و به دوستداران و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی کشور اطلاع‌رسانی خواهد شد.
چندی پیش نیز شهرداری با صدور پروانه به شخصی به حریم قانونی و حریم منظری این باغ تجاوز کرد و پس از انتشار خبر آنشهرداری قول متوقف کردن و جلوگیری و جمع آوری ستونهای فولادی برافراشته شده را داده که تا امروز نه تنها چنین اتفاقی نیفتاده بلکه به آرامی کار ساخت آن بنا در حال پیشرفت است و علاوه بر آن خبرها از صدور دهها مجوز دیگر از طرف شهرداری در حریم باغ فین حکایت می کند.
با توجه به اینکه باغ تاریخی فین در ردیف باغ‌های ایرانی ثبت جهانی شده است باید حساسیت و دقت بیشتری در خصوص حفظ حرایم قانونی این باغ صورت بگیرد. آنچه از شواهد امر برمی‌آید این است که زور و قدرت شهرداری در تجاوز و فروش پروانه و مجوز در حریم باغ تاریخی فین و بیشتر از اداره میراث فرهنگی کاشان است لذا به دوستان میراثی توصیه می‌شود اگر توان و عرضه حفظ این اثر ارزشمند را ندارند تا به تبانی با متخلفین متهم نشده‌اند نظر خود را صریح و قاطع بیان کنند و از طرفی از ریاست سازمان میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کشور آقای مسعود سلطانی فر درخواست می‌شود تا دیر نشده با تشکیل یک گروه نظارتی ویژه اوضاع نابسامان حریم این باغ تاریخی ارزشمند و جهانی را زیر نظر داشته باشند و از تعرض و تجاوز هرروزی به حریم آن به‌صورت قاطع جلوگیری کنند.
کاشان نیوز اخبار تکمیلی از این رویداد را متعاقباً به اطلاع خوانندگان خواهد رساند.
کاشان نیوز: باغ تاریخی فین که یکی از نه باغ از مجموعه باغهای ایرانی ثبت شده در فهرست جهانی آثار تاریخی یونسکو است مورد تعرض و تجاوز یک بنای فولادی از دو بعد منظر و حریم قانونی قرار گرفت.
براساس اطلاعاتی که خبرنگاران کاشان نیوز از منابع مختلف کسب کرده اند شهرداری کاشان بدون درنظر گرفتن شرایط ویژه باغ تاریخی فین اقدام به صدور پرئانه ساختمانی در حریم قانونی باغ کهنه (مجموعه چشمه سلیمانیه) واقع در پشت باغ تاریخی فین کرده است همچنین مالک با احداث یک سازه فولادی مرتفع علاوه بر تجاوز به حریم قانونی به حریم منظری این اثر جهانی نیز تعرض کرده است.
خبرنگار ما کسب اطلاع کرده که مالک این بنا در عوض تعریض و در مسیر قرار گرفتن ملک خود این مجوز تجاری را از شهرداری کاشان دریافت کرده است این در حالیست که برابر روال قانونی شهرداری باید قبل از صدور هر مجوزی در محدوده بناهای تاریخی از میراث فرهنگی استعلام نماید. با توجه به قرار گرفتن باغ تاریخی فین در فهرست آثار جهانی هرگونه تعرض و تجاوز به حریم منظری و حریم قانونی آن موجب تجدید نظر سازمان یونسکو در پرونده این اثر می شود. اتفاقی که چند سال قبل در مورد ساختمان جهان نمای اصفهان و تهدید میدان نقش جهان افتاد.
باغ تاریخی فین دارای مدیریت مستقل است ولی گویا نه مدیر باغ فین نه مدیریت میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان همچون گذشته توان مقابله با تحرکات و اقدامات قانونی شهرداری کاشان را ندارد.
براساس اطلاعاتی که به کاشان نیوز رسیده علاوه بر قرار گرفتن ساختمان مورد نظر در حریم قانونی و منظری باغ فین این ملک در حریم قانونی بزرگراه نیز قرار دارد و شهرداری کاشان می باید قبل از صدور هر گونه مجوز ساخت و ساز از اداره راه و شهرسازی کاشان هم استعلام های مربوطه را می گرفت.
باغ فین کاشان یکی از ۹ باغ تاریخی کشور است که در سی و پنجمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو در سال ۸۹ به ثبت جهانی رسید.
این باغ تاریخی به وسعت حدود ۲۴ هزار مترمربع، یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی است که بنای فعلی آن در دوره صفویه احداث و بناهایی دیگر در دوره زندیه و قاجاریه نیز به آن اضافه‌شده است.
باغ فین شامل قسمت‌های مختلفی مانند عمارت سردر، کوشک صفویه (شتر گلوی صفویه)، کوشک قاجاریه، حمام‌های صفویه و قاجاریه، موزه ملی و خلوت کریم‌خانی است.
گفتنی است باغ فین کاشان در تاریخ پانزدهم آذر سال ۱۳۱۴ خورشیدی با شماره ۲۳۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت‌شده است.
نظر میراث فرهنگی بر سه محور استوار است نخست اینکه ساختمان باغ از نظر میراث تاریخی و با ارزش است و باید حفظ شود، دوم اینکه میراث به دلیل همراهی با مالک موافقت دارد تنها بخشی از زمین اطراف ساختمان به عنوان عرصه ساختمان حفظ شود و سوم اینکه میراث به‌صراحت تاکید کرده که ساختمان باغ با حوض زیبای جلوی آن معنا پیدا می‌کند و باید عرصه طوری تعریف شود که حوض قدیمی هم حفظ شود. شهرداری چک‌های مالک را پرداخت نمی‌کند و ادعا دارد که باید معارضین را راضی کند، مالک مدعی شده که راضی کردن معترضین با خود اوست و اصرار دارد یا چک‌ها پاس شود یا باغ به حالت اول برگردانده شود و با دیوارکشی تحویل مالک شود. یک عضو شورا: مشکلاتی که رخ‌داده همه ناشی از مدیریت شتابزده و تصمیمات خلق‌الساعه‌ای شهرداری است اگر شهرداری حساب‌شده‌تر و با برنامه وارد موضوع این باغ می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید.باغ-کاشانی۱کاشان نیوز: اسفندماه سال گذشته شهرداری کاشان پس از ماه‌ها رایزنی با مالکین باغ کاشانی راوند سرانجام توانست نظر آن‌ها را جلب کند و با پرداخت مبلغ هنگفتی باغ را خریداری و اقدام به تفکیک آن کرد. بدنبال آن هنگامی‌که لودرهای شهرداری به ساختمان قدیمی باغ هجوم آوردند تا آن را با خاک یکسان کنند خبر به جوانان و دوستداران میراث فرهنگی راوند رسید و تا آن‌ها خود را به باغ رساندند کارگران شهرداری ساختمان قدیمی حوض‌خانه باغ کاشانی که حتی از ساختمان عمارت باغ هم قدیمی‌تر بود و تمام عناصر معماری حوض‌خانه‌ها را داشت و در وسط آن حوض سنگی زیبای با راه‌های عبور آب قنات  بود را ویران کرده بودند و آنها توانستند با پافشاری جلوی تخریب ساختمان اصلی باغ را بگیرند پس از با آن پیگیری مردم راوند و رسانه‌ها شهردار ناچار به واپس نشینی شد و پذیرفت ساختمان را حفظ و بازسازی کند. به ظاهر ماجرا تا اینجا به خیروخوشی به پایان رسید ولی این روزها شهرداری از شیوه‌ای نخ‌نما برای ویرانی کامل این ساختمان با ارزش قدیمی بهره می‌برد شیوه‌ای که پیش‌ازاین هم با روان کردن آب توسط ماشین‌های آتش‌نشانی پای برخی خانه‌های قدیمی تجربه‌شده است.
ولی شیوه تخریب باغ کاشانی کمی متفاوت‌تر است این بنا بدون حفاظ و دیوار بی‌دفاع و بی‌پناه رهاشده و جولانگاه کودکان و افراد بی‌کار و گاهی بَنگیان شده و بسیاری از در و پنجره‌های آن را تخریب و با خود برده‌اند و شهرداری با روشی همراه با سازش خانه را به دست نابودی سپرده است و همزمان با پاییز و زمستان امسال و آغاز بارش‌ها روند ویرانی بنا کامل خواهد شد.
این سرنوشتی است که در انتظار بنای قدیمی و بارزش باغ کاشانی است ولی می شود این بنا روزگار دیگری را نیز تجربه کند و روی مهربانی را ببیند و تا پابرجاست از حافظانش به نیکی یاد کند.
باغ کاشانی نیازمند یک برنامه ریزی و زمان‌بندی برای حفظ و مرمت است در مرحله نخست باید با دیوارکشی اطراف ساختمان جلو دستبرد و هجمه افراد ناآگاه به ساختمان گرفته شود و در گام پس از آن باید سریعاً پشت‌بام‌های آن اندود شود تا جلوی ویرانی آن در زمستان گرفته شود.باغ کاشانینامه معنا دار شهرداری به میراث فرهنگی
در آستانه تنظیم این گزارش یک منبع موثق در اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری کاشان از ارسال نامه‌ای از سوی شهرداری منطقه ۵ کاشان به میراث با موضوع باغ کاشانی خبر داد. این منبع گفت: شهرداری در این نامه نوشته است به دلیل اینکه مالک باغ درخواست تفکیک باغ را از شهرداری کرده است اگر که میراث طرح یا برنامه‌ای برای تملک باغ کاشانی دارد اعلام کند در غیر این صورت شهرداری پس از یک هفته رأسا اقدام خواهد کرد.
این نامه شهرداری ابهامات جدیدی در پرونده باغ کاشانی ایجاد کرده است که مهمترین آن ابهام در مالکیت باغ است چرا که تا پیش‌ازاین شهرداری مدعی مالکیت باغ بود ولی با این نامه که نام مالک را نیز در آن آورده است چنین عنوان شده که شهرداری مالک باغ نیست؟!
البته شنیده شده میراث فرهنگی بلافاصله قبل از مهلت یک‌هفته‌ای که شهرداری درخواست کرده بود پاسخی به نامه شهرداری داده که در آن چند نکته به‌صراحت عنوان‌شده نخست اینکه ساختمان باغ از نظر میراث تاریخی و با ارزش است و باید حفظ شود، دوم اینکه میراث به دلیل همراهی با مالک موافقت دارد تنها بخشی از زمین اطراف ساختمان به عنوان عرصه ساختمان حفظ شود و سوم اینکه میراث به‌صراحت تاکید کرده که ساختمان باغ با حوض زیبای جلوی آن معنا پیدا می‌کند و باید عرصه طوری تعریف شود که حوض قدیمی هم حفظ شود. در عین حال میراث فرهنگی به دلیل ابهاماتی که در مالکیت شهرداری وجود دارد از شهرداری خواسته است اسناد مالکیتی و نقشه باغ را به میراث ارسال کند تا میراث نسبت به نقطه‌گذاری آن اقدام نماید.
مالک  پشیمان ، نظر عضو شورا و  شهرداری شتابزده!
خبرنگار ما برای اطلاع از چند و چون ماجرای پیچیده باغ کاشانی با یکی از اعضای شورای شهر تماس گرفت این عضو شورا تمایلی به ورود به این بحث نداشت، زمانی که کاشان نیوز وعده داد که از ذکر نامش خود داری کند وی با تاکید بر اینکه اقدام شهرداری برای تخریب دیوار باغ و مشکلاتی که به دنبال آن رخ‌داده همه ناشی از مدیریت شتابزده و تصمیمات خلق‌الساعه‌ای شهرداری است گفت: شاید اگر شهرداری حساب‌شده‌تر و با برنامه وارد موضوع این باغ می‌شد کار به اینجا نمی‌کشید.
این عضو شورای اسلامی شهر کاشان گفت: باغ کاشانی و یک چاه آب و مقداری زمین مجموع توافقی است که شهرداری با ورثه مرحوم کاشانی با رقمی بالغ‌بر ۷ میلیارد تومان با مالک انجام داده و قرار بود ساختمان باغ تخریب و بلوار ایجادشده ادامه یابد ولی با هوشیاری جوانان و مردم میراث دوست راوند علی رقم ویرانی حوض‌خانه به دست شهرداری جلوی تخریب باغ گرفته شد و با تاکید میراث فرهنگی مبنی بر ارزشمند بودن ساختمان قرار شد ساختمان باغ به عنوان یک بنای تاریخی حفظ شود.
وی همچنین تاکید کرد سید مهدی رضوی (پدر شهردار) چندین بار در نشست‌های علنی شورا  بر حفظ ساختمان باغ تاکید کرده است و حتی اعلام داشته با ۵۰۰ میلیون تومان می شود این ساختمان را سروسامان داد و حتی گفته این مبلغ را در اختیار وی قراردهند تا او ساختمان را نجات دهد.
وی افزود: علی رغم اینکه پس از انجام توافق با ورثه مرحوم کاشانی، شهرداری آن را به شورا فرستاده و شورا هم آن را تصویب کرده است، ولی الان عده‌ای معارض پیدا شده اند و ادعای سهم از آب چاه مورد معامله و حق ریشه در زمین ها و باغ رادارند. به همین جهت شهرداری چک‌های مالک را پرداخت نمی‌کند و ادعا دارد که باید معارضین را راضی کند، از طرفی دیگر مالک مدعی شده که راضی کردن معترضین با خود اوست و اصرار دارد یا چک‌ها پاس شود یا باغ به حالت اول برگردانده شود و با دیوارکشی تحویل مالک شود.مقبره۴مقبره ای تاریخی با سنگ قبرهای چندصد ساله که مدتی پیش لودرهای شهرداری آن را ویران و با خاک یکسان کردند و میراث فرهنگی کاشان هنوز خبر هم ندارد!
فرجام باغ کاشانی در ابهام
با این توصیف معلوم نیست فرجام بنای تاریخی باغ کاشانی به کجا ختم می‌شود تا الآن هم آسیب‌های بسیاری به باغ واردشده و بخش‌هایی باارزش از ساختمان‌های باغ از جمله  یک باب حوض‌خانه قدیمی در وسط و یک باب زیر زمین و بادگیر قدیمی در قسمت شمالی و همچنین سردر قدیمی باغ با هجوم لودرهای شهرداری به کلی ویران‌شده است و متاسفانه کسی فریادرس این باغ که وقایع تاریخی فراوانی را در خاطره خود به ثبت رسانده است، نیست.
شهرداری کاشان سابقه درخشانی! در تخریب بناهای تاریخی دارد که دامنه آن از حریم سیلک آغاز می شود و به گذزها و خانه های بافت قدیمی کاشان می رسد و حتی چندی پیش نیز یک مقبره قدیمی در راوند را بدون سروصدا خراب کرد و زمانی که صدای مردم بلند شد با وعده و وعیدهای مختلف سعی کرد تنش را بخواباند و هیچ خبری به میراث فرهنگی هم نرسید!
میراث فرهنگی هم که گویا نه توان مقابله با شهرداری را دارد و نه اگر توان داشته هم باشد از تحرکات و رفت و آمد لودرهای بی رحم شهرداری در پهنه وسیع تاریخی کاشان با خبر می شود. تازه وقتی هم با خبر می شود دیگر کار از کار گذشته است و تنها حسرت و آه سهم آنها است و اگر شکایتی هم شده یا بشود  گویا دستگاه قضایی کشور قصد ندارد یک بار برای همیشه یک شهردار را خلع ید کند تا درس عبرتی برای دیگر شهرداران کشور باشد.
باغ فتح آباد کرمان ؛ بازخوانی یک تجربه برای بازسازی باغ کاشانی
جهت اطلاع دوستان میراث و مدیران شهرداری نمونه ی از تجربه موفق حفظ و بازسازی یک باغ که اتفاقاً همانندی زیادی از جهت معماری با باغ کاشانی دارد در زیر معرفی می‌شود شاید مسئولان هوشیار شدند و سرنوشت باغ کاشانی هم به سرانجامی نیک رسید.فتح-آباد۳ بنای نیمه ویرانی که یک سال و نیم قبل مکانی تاریخی اما در حال تخریب بود پس از گذشت ماه‌ها از آغاز بازسازی حالا به یکی از زیباترین باغ‌های ایرانی تبدیل شده و در آستانه ثبت جهانی قرار دارد.
باغ فتح آباد یا همان باغ بیگلربیگی تا یک سال و نیم قبل سوژه رسانه های مختلف بود، این باغ تاریخی یکی از قدیمی ترین باغ‌های ایران و محل حکمرانی یکی از حاکمان کرمان بود که رفته رفته به فراموشی سپرده شد و به ویرانه ای تبدیل شد.
این مکان که درگذشته محل تجمع معتادان و اراذل‌ و اوباش بود تا یک سال و نیم قبل مردم منطقه بارها از مشکلات ناشی از این نیمه ویرانه که البته روزگاری بنایی آباد بود گلایه می‌کردند.
با وجود حساسیت‌های فراوان رسانه‌ای برای حفاظت از این باغ تا یک سال و نیم قبل هیچ اقدامی برای بازسازی این بنا انجام نشد تا پس از بازدید استاندار کرمان از باغ فتح آباد و دستور ویژه برای بازسازی بنا برای نخستین بار یک گام اساسی برای مرمت باغ فتح آباد برداشته شد و باغ به کلی مرمت و بازسازی شد و باغی زیبا و سرشار از طراوات جای ویرانه‌های باقی‌مانده از این بنای تاریخی را در اذهان مردم برای همیشه گرفت.
در گذشته حوضی بزرگ به ابعاد ۶۰ در ۵ متر در سردر این بنا احداث شده بود و درختان دو سمت باغ را فرا گرفته بوده اند که نمای ساختمان دو طبقه مشرف‌به حوض وسط بنا نمایی زیبا به این باغ می‌داده است اما رفته‌رفته به دلیل خشک شدن قنات این باغ خشک می‌شود و در نهایت یکی از حاکمان ماهان عمارت باغ شاهزاده ماهان را که هم‌اکنون ثبت جهانی است را با اقتباس از باغ فتح‌آباد احداث می‌کند.
اما سرنوشتی تلخ در انتظار باغ فتح آباد بود بطوری‌که فضای اطراف باغ به دلیل خشک شدن قنات از بین می‌رود و زمین‌های مشرف بر باغ به زمین کشاورزی به ویژه پسته‌کاری تبدیل می‌شود و عمارت‌های اصلی بنا به ویرانه ای در حال تخریب تبدیل می‌شوند.
اما خوشبختانه با تدبیر صورت گرفته و پس از اجرای عملیات بازسازی باغ فتح آباد به یکی از زیباترین باغ‌های ایران تبدیل شده است که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و گوشه ای از تاریخ شهر کرمان را به تصویر می‌کشد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی