کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

خانه‌ی بروجردی‌ها یکی از خانه‌های تاریخی شهر کاشان است. صاحب اصلی این خانه فردی به نام حاج سید حسن نطنزی یکی از بازرگانان مشهور کاشان بوده است. از ویژگی این خانه به بادگیرهای آن و معماری و گچبری زیبا و خاص آن می‌توان اشاره کرد.
cafegardesh_brojerdi__4_

چرا برویم؟
دیدن یکی از خانه‌های تاریخی و قدیمی کاشان؛ خانه‌ی بروجردی‌ها.
با کی برویم؟
تنهایی، همراه خانواده، با دوستان، دو نفره.
کی برویم؟ چقدر طول می‌کشد؟
خانه‌ی بروجردی‌ها به جز ایام سوگواری در کل روزهای سال از ساعت 9 تا 19 پذیرای گردشگران است. در ایام نوروز از ساعت 9 تا 21 می‌توان به این مجموعه رفت. بازدید از این خانه‌ی تاریخی حدود 45 دقیقه زمان می‌برد.
cafegardesh_brojerdi__3_
کجاست؟
استان اصفهان، شهر کاشان، خیابان علوی.
cafegardesh_brojerdi__2_
چطور برویم؟
با وسیله‌ی شخصی: خانه‌ی بروجردی‌ها در خیابان علوی قرار دارد.
حمل و نقل عمومی: با تاکسی‌های درون شهری می‌توان به خانه‌ی بروجردی‌ها رفت.
هزینه ها؟
مبلغ 1500 ورودی برای خانه‌ی بروجردی‌ها است (در سال 94).
cafegardesh_brojerdi__1_
همان حوالی؟
خانه‌ی عباسیان، باغ و حمام فین، خانه‌ی عامری‌ها، خانه‌ی طباطبایی‌ها، آبشار نیاسر.
رستوران و کافه و محل اسکان؟
چون خانه‌ی بروجردی‌ها در مرکز شهر قرار دارد می‌توان به هتل و رستوران‌های شهر مراجعه کرد. هزینه‌ی یک شب اقامت در هتل‌های شهر کاشان (در سال 94) از 126 هزار تومان تا 230 هزار تومان است.
تاریخچه؟
خانه‌ی بروجردی‌ها در سال 1280  هجری قمری به وسیله‌ی استادعلی مریم ساخته شده است. برخی از تزئینات داخلی هشتی ورودی آن در سال 1295 هجری قمری انجام شد.
خانه‌ی بروجردی‌ها با شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده ‌است. این خانه در سال 2015 از طرف یونسکو به عنوان یکی محبوب‌ترین جاذبه‌های توریستی انتخاب شد.
cafegardesh_brojerdi
دیگر چه؟
چون بیشتر تجارت حسن نطنزی با شهر بروجرد بوده، اهل کاشان او را بروجردی صدا می‌کردند و بعدها خانه‌ی او را به همین نام، نامگذاری کردند. در اصل او کاشانی بوده است.
این خانه مناسب آب و هوای کاشان ساخته شده است. در تابستان که هوا گرم است بادگیرهای این خانه به وسیله‌ی بادگیرها که بر روی بام درست شده است هوای سرد را به درون خانه می‌آورند و مانند یک پنکه‌ی طبیعی عمل می‌کند.
خانه ی بروجردی‌ها شامل دو بخش بیرونی و اندرونی است:
الف) بخش بیرونی راعمارت و حیاط ساختمان تشکیل می‌دهند که شامل راهرو ورودی، حیاط مرکزی، تالار سرپوشیده و نورگیر فوقانی آن، ایوان جنوبی، اتاق‌های تابستانی و حیاط‌های خلوت بین اتاق‌ها و بالا خانه‌هایی ، بادگیرها و زیرزمین (سرداب)، اتاق های آفتاب گیر زمستان، بهار خواب جبهه‌ی شمالی، طارمی، اتاق پنج دری زمستانی که داخل آن از گچ بری با طرح گل و مرغ تزئین شده است. 
ب) بخش اندرونی دارای یک حیاط مرکزی و تالار بزرگ پذیرایی، بالاخانه‌ها، یک حیاط خلوت، اتاق پنج دری ساده، صندوق خانه، اتاق نشیمن و سردابی بزرگ است.
نگارش: کافه گردش (حمیدرضا قادری)

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی