کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

کاروانسرا و کویر مرنجاب

دوشنبه, ۹ فروردين ۱۳۹۵، ۰۹:۱۲ ق.ظ

یکی از انشعاب های راه تاریخی ابریشم از طریق کویر مرکزی و از آران و بید گل کاشان می‌گذشت و به اصفهان و یزد مرتبط می‌گردید و گاهی کاروانهای تجاری و زوار مشهد مقدس در این مسیر مورد دستبرد راهزنان قرارمی‌گرفتند؛ این کاروانسرا به دستور شاه عباس اول صفوی و به منظور استقرار مامورین محافظ در این راه و اقامت کاروانیان و مسافران خراسان  در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال آران و بید گل، در مجاورت دریاچه نمک و در نقطه ای با نام مرنجاب احداث شد.



این کاروانسرای زیبا که توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تعمیر و مرمت شده چشم اندازی از کویر معروف مرنجاب و دریاچه نمک دارد که خود یکی از جاذبه‌های کم نظیر گردشگری کشور است.
مسیر دسترسی: ابتدا باید به این نکته توجه کنید که در سفر به کویر هرگز تنهایی سفر نکرده و تجهیزات لازم و کافی باید مجهز شوید.
 چنانچه با خودروهای سواری قصد سفر به مرنجاب دارید تنها از مسیر اصلی این کار را انجام دهید چراکه سایر مسیرهای دسترسی عموما نیاز یه خودروهای دو دیفرانسیل و راهنمای آشنا به منطقه دارند.
از جمله این مسیرها می توان به مسیر خالدآباد از توابع شهرستان ابوزید آباد در جنوب شرقی کاشان به سمت پشت ریگ و مرنجاب اشاره کرد. طول مسیر در حدود 80 کیلومتر است که به مسیر مرنجاب-سفیدآب منتهی میگردد.
 
مسیر دیگر دسترسی مسیر چاه هندوانه است که از شهرستان آران و بیدگل به سمت شمال شرقی وارد کویر شده پس از عبور از تپه های ماسه ای به چاه کنجه و نهایتا مسیر اصلی مرنجاب ختم میگردد.
مسیر محیط زیست از دیگر مسیرهای این منطقه است که از کیلومتر 2 جاده مرنجاب به سمت شرق از جاده اصلی جدا شده به چاه کنجه و نهایتا مسیر اصلی ختم میگردد.
همچنین مسیر پارک ملی کویر که از پیشوای ورامین به سمت قلعه بلند و مبارکیه وارد محدوده پارک ملی کویر می شود و پس از عبور از کاروانسرا های قصر بهرام و سفید آب، مسیری به سمت مرنجاب منشعب می‌گردد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی