کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

معرفی شهرستان کاشان

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۲۱ ب.ظ

کاشان یکی از مهمترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا، 240 کیلومتری جنوب تهران و 220 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است و از طریق بزرگراه و راه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است. جمعیت تقریباً 400000  نفری شهر در مساحتی قریب به 2100 هکتار سکنی گزیده اند. کاشان افزون بر فرشهای مشهور و زبانزد جهانیان، ابریشم و کاشی معروفی هم دارد. این شهر بزرگ و زیبا در جاده کاشان - قم و در حاشیه غربی کویر قرار گرفته استاین شهر از دیر باز به خاطر منسوجات چرمی ،سرامیک، ظروف مسی، گلاب و باغهای پرگل قمصر زبانزد بوده است.

 این شهر با سابقه 7000 ساله اش ازمهمترین مراکز باستان شناسی محسوب می شود. اکثر تاریخ نویسان و مسافرانی که از این شهر بازدید داشته اند، از آن با عنوان دروازه تمدن جهانی نام برده اند. همچنین این شهر بعد از ورود اسلام به ایران در دوره سلجوقی و صفوی به اوج شکوفایی خود رسید. امروزه شاهد اثرهای متعددهنرمندان کاشانی در موزه های معروف جهان هستیم. از آنجا که کاشان، شهر مورد علاقه و محبوب شاه عباس اول صفوی بود، وی بدان توجه بسیار داشت و در عمران و آبادانی آن کوشید و دستور داد بعد از مرگ هم در مقبره یکی از اجدادش - قرن 13- دفن گردد.
با پیاده روی در کوچه پس کوچه های آرام و ساکت شهر می توان شاهد ساخمانهایی بسیار قدیمی با دیوارهای خشت و گلی بود. شهری با بادگیر های متعدد و مناظری بدیع که سابقاً در تابستان های بسیار گرم، کار تسویه هوای ساکن را انجام می داده است.

صنعت مدرن، موازی با پیشرفت اجتماعی، نقش مهمی در کاشان داشته است. به هرحال در بازار، تجارت فرش دستباف، قلاب دوزی و گلدوزی، گلاب، عطر، سفالگری و هنرهای دستی دیگر کماکان مثل سابق و با همان مهارت و زیبایی صورت می گیرد. 

  • سایت کی آشیان



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی