کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

معرفی جاذبه های گردشگری کاشان

جمعه, ۳۰ بهمن ۱۳۹۴، ۰۷:۴۹ ب.ظ

کاشان یکی از مهمترین شهرهای استان اصفهان است که در ارتفاع 1600 متری از سطح دریا، 240کیلومتری جنوب تهران و 220 کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است و از طریق بزرگراه وراه آهن با تهران و اصفهان در ارتباط است. جمعیت تقریباً 400000 نفری شهر در مساحتی قریب به 2100 هکتار سکنی گزیده اند. کاشان افزون بر فرشهای مشهور و زبانزد جهانیان، ابریشم و کاشی معروفی هم دارد.این شهر بزرگ و زیبا در جاده کاشان-قم و در حاشیه غربی کویر قرار گرفته است. این شهر از دیر باز به خاطر منسوجات چرمی ،سرامیک، ظروف مسی، گلاب و باغهای پرگل قمصر زبانزد بوده است. 

این شهر با سابقه 7000 ساله اش ازمهمترین مراکز باستان شناسی محسوب می شود. اکثر تاریخ نویسان و مسافرانی که از این شهر بازدید داشته اند، از آن با عنوان دروازه تمدن جهانی نام برده اند. همچنین این شهر بعد از ورود اسلام به ایران در دوره سلجوقی و صفوی به اوج شکوفایی خود رسید. امروزه شاهد اثرهای متعدد هنرمندان کاشانی در موزه های معروف جهان هستیم. از آنجا که کاشان، شهر مورد علاقه و محبوب شاه عباس اول صفوی بود، وی بدان توجه بسیار داشت و در عمران و آبادانی آن کوشید و دستور داد بعد از مرگ هم در مقبره یکی از اجدادش - قرن 13- دفن گردد. 
با پیاده روی در کوچه پس کوچه های آرام و ساکت شهر می توان شاهد ساخمانهایی بسیار قدیمی با دیوارهای خشت و گلی بود. شهری با بادگیر های متعدد و مناظری بدیع که سابقاً در تابستانهای بسیار گرم، کار تسویه هوای ساکن را انجام می داده است. 
صنعت مدرن، موازی با پیشرفت اجتماعی، نقش مهمی در کاشان داشته است. به هرحال در بازار، تجارت فرش دستباف، قلاب دوزی و گلدوزی، گلاب، عطر، سفالگری و هنرهای دستی دیگر کماکان مثل سابق و با همان مهارت و زیبایی صورت می گیرد. با این مقدمه، سفرمان به کاشان را از بازار آغاز نموده و بعد شما را با چندین نمونه ازجذابیتهای توریستی و مکانهای تاریخی این شهر آشنا می کنیم.
 
بازار کاشان
بازارکاشان یکی از زیباترین بازارهای ایران است که ساختمانهای جالب و زیبای بسیاری در آن وجود دارد که می توان به موارد زیر اشاره نمود: مساجد (میرعماد، بالا بازار،تبریزیها و کفاشها) کاروانسراها (گمرک، نو، میر پنج، بروجردیها، زغالیها) آب انبارها (حاج حسین) آسیابها، سرای امین الدوله، حمامها (خانو گذر نو) و بازارچه های دیگر (بازار مسگرها، طلا فروشها، رنگرزها، گذر نو، پانخل، قیصریه، میانچال، مالک و سردار) جهت فروش فرشهای دستباف ابریشم و مخمل، گلاب وعطرهای دیگر و شیرینی.
 
 
باغ فین 
باغ شاه در 6 کیلومتری جنوب غربی فین واقع شده و چه بسا بتوان از آن بعنوان شگفت انگیزترین و زیباترین نمونه باقی مانده در ایران نام برد. فین در میان مکانهای تاریخی، سابقه ای هزار ساله دارد که برای شاه عباس اول طراحی و بنا شده بود.
این باغ با استخرها وچشمه ها و فواره های لابلای درختان میوه اش دارای مناظر و فضایی بدیع و شگفت انگیز است. این فواره ها آب خود را از یک چشمه طبیعی می گیرند.
 
تپه سیلک
تپه سیلک بین باغ شاه و کاشان، تپه ای موسوم به تپه سیلک قرار دارد. این محل، خاستگاه فرهنگ ماقبل تاریخ است که کاوشگران آن را به نیمه دوم هزاره 15 قبل از میلاد نسبت می دهند. اکتشافات بعدی نیزعمری 7000 ساله برای آن در نظر گرفته است.
 
مسجدآقابزرگ
مسجدآقابزرگ در خیابان فاضل نراقی واقع شده و متعلق به نیمه دوم قرن گذشته(دوران قاجاریه) می باشد. این مجموعه که یکی از زیباترین و باشکوه ترین بناهای اسلامی بشمار می رود، توسط حاج محمد تقی خانبان و به منظور برگزاری نمازهای جماعت، موعظه ها، سخنرانی ها، مراسم مذهبی و کلاسهای درس ملا مهدی نراقی کوچک معروف به آقابزرگ بنا گردید.
 
مسجدجامع
 این مسجد با گنبدی آجری و ایوانی مرتفع، قدیمی ترین بنای به جا مانده از دوران سلجوقی میباشد (و به مسجد جمعه نیز مشهور است). گفته می شود که قبل از گرایش مردم به اسلام، از بنای اولیه بعنوان آتشکده استفاده می شده است. ساختمان مسجد درخیابان باباافضل واقع گردیده است.
 
مدرسه سلطانی
 این مدرسه سابقاً مدرسه شاه نامیده می شد و در حال حاضر به مدرسه امام خمینی معروف است. از این مکان، قبلاً برای اسکان طلاب استفاده می شد. بنای مدرسه در مجاورت بازار زرگرها واقع گردیده است.مدرسه در اوایل قرن 19 و به دستور فتحعلی شاه قاجار طی 9 سال ساخته شد.
 
خانه بروجردیها
متعلق به تاجری است که در قرن 19 می زیست. نقاشی های داخلی این بنای باشکوه از شاهکارهای نقاش معروف ایرانی، کمالالملک، می باشد. شهرت این خانه بدلیل بادگیرهای آن است، برجهایی که به پایین نگهداشتن دما کمک می نموده و در نتیجه در هوای داغ مناطق بیابانی سودمند واقع می گردیده است. این خانه قدیمی توسط تاجر مشهوری موسوم به حاج سید جعفر نطنزی (ازخانواده بروجردی) ساخته شد. وی وارد کننده کالا از بروجرد در استان لرستان بود.
خانه طباطبایی ها
 این خانه در خیابان علوی (قلعه جلالی) واقع گردیده و معماری آن در سال 1298 توسط استاد علی مریم صورت گرفت.
تیمچه امین الدوله
 یکی از جالب ترین بناهای داخلی بازار میباشد که توسط فرخ خان غفاری(امین الدوله) ساخته شد و معماری آن از سال 1280 الی 1285 توسط استاد علی مریم صورت گرفت.
بقعه شاهزاده ابراهیم
 این بقعه در سنه 1894 بعد از میلاد ساخته شد و متعلق به دوران قاجاری است. بنیانگذار این عمارت یعنی خاله بگم که تبعه فین بوده نیز در این بقعه مدفون است. بردرب ورودی این بنا کتیبه ای قرار دارد که روی آن نام شاهزاده ابراهیم بن سلطان بن موسی بن جعفر و نیز نام سید مهدی بن حاج سید حسین بروجردی با تاریخ 1885بعد از میلاد حک گردیده است.
کاشان به مثال مثنوی هفتاد من و داستانی بی پایان است. مکانهای توریستی و نیز جذاب دیگری در این شهر وجود دارد که ما در اینجا تنها به ذکر نام آنها بسنده می کنیم:
 
بقعه حبیب بن موسی 
بقعه پنجه شاه 
بقعه میر نشانه 
بقعه ابولؤلؤ 
بقعه هلال بن علی 
بقعه بابا افضل کاشانی 
بقعه سلطان علی بن محمد باقر مشهد اردهال 
بقعه امامزاده پیرداوود 
بقعه امامزاده محمد صانع و محمد اسماعیل 
مجموعه باباولی 
مجموعه خان 
مجموعه حاج سید حسین عطار 
قمصر 
خانه عامریها 
خانه عباسیان 
خانه صالح 
تیمچه ملک التجار 
قلعه جلالی 
مسجد میرعماد 
منار زین الدین 
مسجد تبریزیها 
بقعه خواجه تاج الدین 
بقعه شاه یلان 
بقعه سلطان میر احمد 
حمام سلطان میر احمد 
آتشکده نیاسر

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی