کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران گفت: سیلک کاشان یکی از قطب‌های تحولات فرهنگی در هزاره چهارم ق. م. به حساب می آید.

دکتر حسن فاضلی نشلی در نخستین همایش ملی کاوش های باستان‌شناسی منطقه کاشان در دانشگاه کاشان اظهار داشت: تپه سیلک جنوبی با دراختیار داشتن کامل فرهنگ‌های هزاره چهارم (دوره های مهم فرهنگی سیلک سوم و چهارم) داده‌های ارزشمند فراوانی را در باب چگونگی رشد حداکثری فرهنگ های بومی و منطقه‌ای هزاره چهارم را در اختیار می دهد.

وی افزود: عمده‌ترین لایه‌های فرهنگی تپه‌های باستانی سیلک کاشان را دوره‌های فرهنگی از اوایل هزاره ششم تا اواخر هزاره چهارم قبل از میلاد در بر می‌گیرد که از منظر بازه زمانی بعنوان اثر گذارترین دوران مرکز فلات در تاریخ ایران محسوب می شود.
وی خاطر نشان کرد: گرچه از منظر زمانی تاریخ سه پژوهش هزار ساله تپه های سیلک کاشان وقفه های فرهنگی طولانی مدتی را تجربه کرده ولی بقایای فرهنگی موجود در دو تپه باستانی سیلک بیانگر سیر تطور فرهنگی این جوامع از ساختار محلی به منطقه و فرامنطقه‌ای می باشد.
 دکتر فاضلی اظهار داشت: از منظر گاهنگاری قدیمی ترین لایه‌های فرهنگی سیلک کاشان به حدود شش هزار سال قبل از میلاد می‌رسد که بقایای فرهنگی آن در تپه شمالی نهفته است.
استاد باستان‌شناسی دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: به نظر می رسد که ساکنان اولیه نوسنگی سیلک را جوامع بومی تشکیل می دهند که از لحاظ فرهنگی تحت تاثیر جوامع زاگرس مرکزی بوده و می شود ردپای نخستین مهاجرت ها از دوره اواخر نوسنگی به منطقه را در این مقطع از زمان واکاوی کرد.
دکتر فاضلی با بیان اینکه دومین مرحله فرهنگی در کاشان به زمانی بر می‌گردد که ما شاهد بسط و گسترش جوامع محلی و نشانه هایی قوی از برهم کنش‌های فرهنگی در شمال مرکز فلات ایران هستیم خاطر نشان کرد: هزاره پنجم و چهارم مرکز فلات ایران را بایستی دوره انقلاب تکنولوژیکی دانست که ماحصل آن بروز شکاف اجتماعی و فرهنگی و همگرایی‌های منطقه ای در بالاترین شکل آن بوده است.
نخستین همایش ملی کاوش‌های باستان‌شناسی منطقه کاشان با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و جمعی از محققان و باستان شناسان در دانشگاه کاشان برگزار شد.
به گزارش ایرنا، معاون توسعه مدیریت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این همایش گفت: پیش بینی افزایش پنج برابری یعنی در حدود 25 میلیون گردشگر در پایان برنامه ششم توسعه در صنعت گردشگری کشور هدف گذاری شده است.
«سمیع الله حسینی مکارم»، درآمد حاصل از هر گردشگر را 1500 دلار عنوان کرد و در ادامه ابراز امیدواری کرد: با برنامه ریزی و هماهنگی های این سازمان و بخش های مختلف دولت، وزارت امورخارجه و راه و شهرسازی، اهداف کمی مورد نظر در برنامه ششم توسعه در بخش گردشگری تحقق یابد. 
وی همچنین از رکود تورمی گریبانگیر کشور سخن به میان راند و گفت: در این شرایط حفاظت از میراث فرهنگی کشور ممکن نخواهد بود، چرا که در این شرایط دانشگاه ها نمی توانند ادامه حیات بدهند و آموزش و پرورش هم امکان تربیت نسل آینده را ندارد.
حسینی مکارم همچنین گفت: سرمایه گذاری بخش خصوصی بویژه خارجی در این شرایط می تواند بخش گردشگری کشور را رونق بخشد.
وی در عین حال افزود: تنها مقوله ای که می تواند جایگزین مسائل اقتصادی و کمک کننده باشد، توجه به صنعت گردشگری است.
دبیر علمی همایش نیز هدف از برپایی این نشست را تبیین اهمیت باستان شناختی این منطقه و جمع آوری پژوهش های پراکنده باستان شناسی چند دهه اخیر هیات های ایرانی و خارجی در قالب کتاب دانست.
محسن جاوری افزود: بهره مندی از همفکری باستان شناسان صاحب نظر در این حوزه به منظور تداوم بخشیدن به انجام پژوهش های باستان شناسی از دیگر اهداف برگزاری این همایش بود.
وی گفت: منطقه کاشان در مرکز فلات ایران یکی از پرسابقه ترین نواحی ایران به لحاظ استقرار انسان در طی دوره های مختلف است که جایگاهی خاص به لحاظ جنبه های گوناگون در مطالعات باستان شناسی و تاریخی ایران دارد.
وی حضور پررنگ دوره ها و فرهنگ های مختلف باستانی ایران در این منطقه را از دلایل برگزاری این همایش در کاشان عنوان کرد.
همچنین در این همایش اساتید و محققان برجسته باستان شناسی از سراسر کشور در سه نشست تخصصی با موضوع پژوهش های میدانی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و پژوهش های میدانی دوره اسلامی به ارائه مقالات ارسالی به همایش پرداختند.
نیاسر و کفترخون، شواهدی از حضور شکارگران، جویندگان دوره پارینه سنگی میانی در محیط های نیمه خشک حاشیه کویر مرکزی، تجزیه و تحلیل DNA باستانی بزهای دوره نوسنگی دشت های کاشان، داده های تجزیه و تحلیل توپوگرافی محوطه باستانی اریسمان از موضوع های ارائه شده در این همایش بود.
پیش نمونه مادی بناهای سبک پارسی، گزارش فعالیت های میدانی محوطه باستانی ویگل، معماری دستکند نوش آباد (شهر زیرزمینی)، مطالعات باستان سنجی بر روی محراب گچ بری ضلع غربی شبستان شمالی مسجد جامع کاشان، گزارش سومین فصل پژوهش های میدانی باستان شناختی در محوطه تاریخی فیض آباد آران و بیدگل و کاوش اضطراری حوضخانه محله سرکوچه یخچال شهر آران و بیدگل از دیگر موضوع های بود.
در این نشست همچنین از تمبر ملی سیلک (Seialk) که اشیای کشف شده در تپه های هفت هزار ساله بر روی آن نقش بسته بود، در همایش ملی کاوش های باستان شناسی منطقه کاشان رونمایی شد.
تپه های سیلک (Seialk) از کهن ترین و مهمترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران است که آثار تاریخی بدست آمده از این محوطه باستانی یادآور خاطره هزاران سال سیر زندگی و تمدن است.
کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های اولیه تمدن سیلک را افزون بر هشت هزار سال قبل تخمین زده است.
نخستین همایش ملی یکروزه کاوشهای باستان شناسی منطقه کاشان با حضور کارشناسان محققان با ارائه 20 مقاله در قالب سخنرانی و پوستر در مباحث آثار تاریخی پیش از تاریخ، دوره تاریخی و اسلامی در دانشگاه کاشان برگزار شد.
تمبر ملی سیلک (Seialk)  با حضور معاون سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کشور، فرماندار کاشان، شهردار و رئیس دانشگاه کاشان در نخستین همایش ملی کاوشهای باستان شناسی منطقه کاشان رونمایی شد.
تپه های سیلک (Seialk) کاشان از نخستین استقرارگاه های دائمی انسان در فلات ایران محسوب می گردند که آثاری از ابتدای هزاره هفتم پیش از میلاد تا اوایل هزاره نخست پیش از میلاد را در خود جای داده که از این نظر یکی از شاخص ترین محوطه های منطقه مرکز فلات ایران است.

تحقیقات کاوش های سال 1388 در بخش شمالی این محوطه قدمت لایه های اولیه تمدن سیلک را افزون بر هشت هزار سال قبل تخمین زده است.
محوطه باستانی سیلک کاشان در 24 شهریور1310 به شماره 38 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نخستین همایش ملی کاوشهای باستان شناسی منطقه کاشان با حضور کارشناسان و محققان کشور در دانشگاه کاشان برگزار شد.

  • امیر ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی