کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کاشان نخستین مدنیت در جهان

۵٬۵۰۰ سال پیش از میلاد یکی از قدیمی ترین سکونت‌گاه در تپه سیلک در داخل کاشان پدید آمد.

کانال کاشانیکا telegram.me/kashanica

کاشان در انتظار فرونشست باشد

سه شنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۶، ۰۳:۵۶ ب.ظ

حسینعلی وکیل در نشست علنی شورا، با بیان اینکه در این شهرستان اتفاق بد محیط زیستی در حال وقوع است، اظهار کرد: با توجه به کاهش آب‌های سفره‌های زیرزمینی، پساب فاضلاب را با انتقال به سمت کویر از حوزه آبریز شهری خارج می کنند.

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است

وی افزود: در صورت ادامه این روند شاهد پایین رفتن آب در سفره های زیرزمینی شهر کاشان خواهیم بود و باید منتظر فرونشست‌های وحشتناکی در منطقه باشیم.

رییس کمیسیون فنی و عمرانی شورای شهر کاشان با بیان اینکه ایجاد تاسیسات فاضلاب، آلودگی سفره‌های آب‌های زیرزمینی را کاهش می‌دهد، افزود: اکنون انتقال آب‌ چاه‌های جذبی که قبلا وارد سفره‌های زیرزمینی می شد، وارد تصفیه خانه فاضلاب می شود و قرار است که بخشی از پساب فاضلاب به یکی از کارخانجات در منطقه کویر منتقل شود.

وی تصریح کرد: انتقال پساب فاضلاب به فولاد کویر علاوه بر خارج شدن آب از حوزه شهری موجب می شود، پتانسیل آب شور کویر را بالا ببرد و آب شور این منطقه به آب‌های شیرین در قسمت جنوب کویر سرایت کند که این خود فاجعه را تشدید خواهد کرد.

وکیل تاکید کرد: باید پساب تصفیه خانه فاضلاب کاشان برای دشت‌های ناجی آباد، حسن آباد و لتحر برای استفاده کشاورزان برای آبیاری فضای سبز قرار گیرد.

سعید ابریشمی راد، شهردار کاشان در این نشست گفت: با توجه به کاهش آب چاه‌های زیرزمینی امسال باید براساس تعهداتی که داریم، هزار متر مکعب کمتر آب برداشت کنیم و جایگزین آن را پساب فاضلاب قرار دهیم.

وی افزود: در جلسه ای با مسئولان آب و فاضلاب کاشان متوجه شدیم یک لیتر بر ثانیه انشعاب پساب آب، یک میلیارد تومان است؛ هر چند براساس توافقات قبلی، شهرداری ۱۵ لیتر بر ثانیه در تملک دارد که هنوز به دلیل آماده نبودن امکانات نتوانسته برداشت کند و زیان می دهد.

ابریشمی راد تصریح کرد: شهرداری کاشان ۱۵۰ لیتر بر ثانیه آب برای آبیاری ۸۰۰ هکتار فضای سبز حاشیه شهر نیاز دارد که علاوه بر نیاز ۱۵۰ میلیارد تومان، سالانه ۴۰۰ میلیون تومان هزینه آبانمان مصرف باید پرداخت کند.

شهردار کاشان با بیان اینکه تاکنون شهرداری حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای تصفیه خانه کاشان در مسکن مهر توسط سازمان پارک‌ها هزینه کرده است، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه دولت اگر کسی تاسیسات تصفیه خانه ایجاد کند، وزارت نیرو مکلف بوده، پساب خام که چهار لیتر بر ثانیه است را رایگان  در اختیار قرار دهد، اما در عمل وزارت نیرو از این مقدار مقرر شده کمتر می دهد.

نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir شایسته است

  • امیر ...

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی