عبور جاده ابریشم از کاشان
استقرار یا گذشت مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان
وجود 11 کاروانسرا در بازار اصیل و تاریخی شهر کاشان، تجارت ابریشم و فرآوری نخ و الیاف ابریشم را نشانگر استقرار یا گذشت مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان در دوران قبل و بعد از اسلام از جمله دوران صفویه است.
در سالهای اخیر راه ابریشم به منبع الهام بخش بسیاری از فعالیتهای بین المللی بدل گشته است. امروزه علاوه بر مناطقی که به لحاظ سنتی و تاریخی بخشی از مسیر راه ابریشم بودهاند، شهرها و کشورهای دیگری از اقصی نقاط جهان نیز با الهام از فلسفه همکاری و تعامل راه ابریشم باستانی سعی در ایجاد شبکه های همکاری فرهنگی، گردشگری و اقتصادی دارند که با حفظ محوریت راه ابریشم، هیچ گونه محدودیت جغرافیایی برای پیوستن اعضای جدید باز نمی شناسد.
استقرار یا گذشت مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان
شهردار کاشان، وجود 11 کاروانسرا در بازار اصیل و تاریخی شهر کاشان، تجارت ابریشم و فرآوری نخ و الیاف ابریشم را نشانگر استقرار یا گذشت مسیر ابریشم به موازات شهر کاشان در دوران قبل و بعد از اسلام از جمله دوران صفویه دانست.
سید محمد ناظم رضوی با تاکید بر اسناد موجود مشهور از ادوار گذشته که جاده ابریشم به منطقه چین یا (سین یا صین) منطقهای بین دریاچه نمک قدیم و کاسپین موجود که از کاشان تا قزوین و سیلک بودهاست گفت: کاسپین از همان کاس یا قوم کاسها که در کاشان سکونت داشتهاند گرفته شدهاست.
بهگفتهوی، عمده تجارت ایران در عهد صفوی در رابطه با جاده ابریشم بوده است که پس از یک نقصان با ابتکار ساخت 999 کاروانسرای مشهور شاه عباس صفوی دوباره این راه رونق گرفت.
عضو لیگ شهرهای تاریخی جهان با اشاره به اینکه تجارت ابریشم یکی از کالاهای استراتژیک در دربار صفوی و شاه عباس اول بود گفت: ابریشمدر زمان صفوی بهعنوان کالای مرغوب و حساس تجارت میشد که یکی از مصارف عمده آن تولید پارچههای ابریشمی در کاشان بودهاست.
ناظم رضوی افزود: در آن زمان بیش از 50 نوع پارچه ابریشمی در کاشان تولید میشده که امروز فقط حدود 6 نوع آن احیاشده است.
وی با تاکید بر اینکه کاشان بهخاطر داشتههای مردمان و توانمندیهای آنها یکی از حوزههای فرآوری نخ و الیاف در حوزه مصرف پارچه و بافندگی بوده ادامه داد: در گزارشات سیاحان و بازرگانان آمدهاست که شهر کاشان معادل کل بافتههای اروپا پارچهبافی و فرشبافی داشته است.
بهگفتهوی، قدیمیترین فرشهای موزههای دنیا با نام پازیریک و فرشهایی از الیاف ابریشم و نخ گلابتون از جمله قالی معروف شیخ صفیالدین اردبیلی با هنرمندی استاد مقصود کاشانی منسوب به کاشان بوده که بیش از 95 درصد تجارت ابریشم در شهر کاشان صورت میگرفتهاست.
عضو مجمع شهرداران آسیایی، پرورش کرم ابریشم، نوغانداری، پرورش درخت توت و استفاده از برگ آن، چلهکشی، رنگرزی، کلیاب، لاکشی، حوزه فرآوری ابریشم و دیگر صنایع منسوجات را از فعالیتهای آن زمان مرتبط با صنعت ابریشم تاکیدکرد.
ناظمرضوی گفت: برگزاری این اجلاس شهرهای جاده ابریشم را فرامنطقهای و جهانی میکند و عامل رشد و شکوفایی اقتصادی، صنعتی و بازرگانی شهرهای مسیر جاده ابریشم و معرفی فرهنگهای آن و حضور سرمایهگذاران در حوزههای مختلف میشود.
جاده ابریشم یک داشته قدیمی
رییس یازدهمین اجلاس شهرداران جاده ابریشم نیز گفت: این اجلاس طی روزهای دهم تا دوازدهم شهریور ماه(سپتامبر 2016) به میزبانی قزوین در کاروانسرای سعدالسلطنه این شهر با هدف افزایش و ارتقای انگیزه بهره وری از محور جاده ابریشم به عنوان یک داشته قدیمی و برون رفت از مباحث رکود اقتصادی برگزارمیشود.
مسعود نصرتی، معرفی ظرفیتهای شهرها برای تبادل نظر و تجربیات با شهرهای در مسیر جاده ابریشم از دیگر کشورهای جهان در سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری را یادآور شد و گفت: برنامههای سه سرفصل در روز برگزاری اجلاس از شهرهای میهمان در ایران مطرح و ظرفیتسازی میشود.
بهگفتهوی، کاشان نیز یکی از شهرهایی است که شهردار آن مستندات خود مبنی بر داشتن صنعت ابریشم با پیشینه قوی در این شهر و قرارداشتن آن در مسیر ابریشم را ارائه خواهد کرد.
شهردار قزوین با اشارهبه تشکیل اتحادیه هبستگی شهرهای آبی و خاکی جاده ابریشم در کشور چین طی سال گذشته و استفاده متقابل این شهرها از ظرفیتها و داشتههای یکدیگر گفت: این مستندات و شناسایی ظرفیتهای شهرها در سه حوزه اقتصاد، فرهنگ و گردشگری از طریق دبیرخانه قزوین به اتحادیه ارائه خواهد شد.
نصرتی گفت: سازمان شهرهای جاده ابریشم(SRCWC)در سال 2005 با هدف افزایش همکاری و همگرایی بین کشور چین و کشورهای آسیای میانه و با شعار (ساختن آینده مشترک بر اساس سنت) تاسیس و گسترش پیداکردهاست، این سازمان 200 شهر از 67 کشور را پوشش میدهد و هر ساله برای میزبانی یکی از کشورهای اجلاسی با حضور اعضا تلاش و برنامهریزی میکند تا در زمینههای حمل و نقل ، اقتصاد، فرهنگ، سرمایهگذاری، گردشگری و ارتباط اجرایی و همافزایی مناسب بین شهرها را ایجادنماید.
وی، با تاکید بر ظرفیت شهر کهن قزوین در قلب راه ابریشم و پتانسیلهای آن بهعنوان یکی از اعضای سازمان شهرهای راه ابریشم در میان بیش از 200 شهر به میزبانی اجلاس سال 2016 مجمع شهرداران راه ابریشم گفت: کشف و تبادل نظر میان شهرهای در امتداد کمربند اقتصادی جاده ابریشم در موضوع ساخت وساز دولت، حمل و نقل، توسعه و همکاری در زمینه تکنولوژی٬تجاری٬توریسم، ارتباطات و سیاست همکاری درراستای ارتقای فرهنگ عموم شهروندان در امور آموزشی، ورزشی و پزشکی هدف از تشکیل این مجمع است.
بهگفتهوی، تعامل همکاریهای اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی بین شهرداری قزوین و شهرداریهای مسیر جاده ابریشم، ایجاد بستری مناسب و تسهیل در امر گردشگری، برگزاری نمایشگاههای اقتصادی و فرهنگی جهت همگرایی بین شهرهای مسیر جاده ابریشم، برگزاری نمایشگاه ملل بهمنظور شناسایی فرهنگ و ملیتها در بین شهرهای مسیر جاده ابریشم و ایجاد بستری مناسب برای استقرار دانشگاه جاده ابریشم بهمنظور ایجاد رشتههای گردشگری تعدادی از برنامههای قزوین در اجلاس 2016 شهرداران راه ابریشم است.
شهردار قزوین با اشاره به 15 شهر ایران در مسیر جاده ابریشم گفت: جاده ابریشم یا راه ابریشم شبکه راههای بههم پیوستهای با هدف بازرگانی و اقتصادی در آسیا بود که شرق، غرب و جنوب آسیا را به هم و همچنین به شمال آفریقا و شرق اروپا پیوند میداد بهطوریکه این مسیر تا سده پانزدهم میلادی به مدت 1700 سال بزرگترین شبکه بازرگانی در دنیا محسوب میشد.
نویسنده : هادی مومنی راوندی
نشر خبر فقط با یاد سایت کاشانیکا kashanica.blog.ir آزاد است